Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Środa Śląska: Koniec z drobnym druczkiem

mat
Od 21 stycznia 2013 r. obowiązuje nowe Prawo telekomunikacyjne. Zmiany są bardzo korzystne dla konsumentów i warto je znać.

Jak na nowym prawie skorzysta obywatel? Oto nowe rozwiązania:
• wskazuje minimalny katalog informacji, które obowiązkowo muszą zostać zamieszczone w umowie z zastrzeżeniem, że umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych powinny być jasne, zrozumiałe i w formie dostępnej dla klientów.
• wprowadza zmiany dotyczące okresu obowiązywania umów, przy czym wyłącznie pierwsza umowa może być zawarta na maksymalnie 24 miesiące;
ograniczy uprawnienia operatorów do zniżania rzeczywistej prędkości transmisji danych. Prezes Urzędu komunikacji Elektronicznej będzie posiadał uprawnienia kontrolne w zakresie stosowanej przez operatorów metody pomiaru prędkości;
• ułatwi przedłużenie umów dzięki poszerzeniu katalogu sposobów, w jakie będzie możliwe jej przedłużenie – o użycie poczty elektronicznej i faksu;
• zmniejszy zagrożenie otrzymania wysokich rachunków telefonicznych. Operator będzie bowiem zobowiązany do natychmiastowego oraz nieodpłatnego poinformowania abonenta o przekroczeniu limitu transferu danych w ramach wybranego pakietu;
• skróci okres przechowywania danych o połączeniach (retencyjnych) z 24 do 12 miesięcy;
• umożliwi otrzymanie nagrania z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej w trakcie przedłużenia umowy w każdym czasie trwania umowy i na każde żądanie konsumenta – rozmowa telefoniczna musi zostać zachowana w całości;
• zwiększy konkurencyjność rynku telekomunikacyjnego poprzez możliwość zawierania umów krótszych niż na 12 miesięcy
• ułatwi korzystanie z usług telekomunikacyjnych osobom niepełnosprawnym – dostęp do usług telefonicznych na poziomie porównywalnym do pozostałych użytkowników m.in. poprzez możliwość kontaktowania się ze służbami ratunkowymi za pomocą bezpłatnych wiadomości tekstowych;
• eliminuje konieczność zwrotu ulgi promocyjnej w przypadku rozwiązania umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe;
• umożliwi dochodzenie odszkodowania od dotychczasowego operatora za opóźnienie przy przenoszeniu umowy, w wysokości ¼ trzech ostatnich rachunków lub doładowań przy pre-paidzie za każdy dzień zwłoki;
• umożliwi dochodzenie odszkodowania za przeniesienie numeru bez zgody konsumenta w wysokości ½ trzech ostatnich rachunków lub doładowań przy pre-paidzie za każdy dzień zwłoki od operatora dotychczasowego;
• zapewni wprowadzenie regulacji z zakresu Green ICT, czyli promowanie formy elektronicznej dla zawierania umów jako formy równorzędnej z formą pisemną ( za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej operatora).

Pomimo wielu wyżej wymienionych korzystnych zmian konsumenci powinni zwrócić uwagę na fakt, że:

potwierdzenie przedłużenia umów dostarcza się drogą elektroniczną na adres wskazany przez konsumenta w umowie. Niestety tego typu wiadomość może zostać potraktowana przez skrzynkę pocztową jako wiadomość niechciana (SPAM). Dopiero na żądnie konsumenta potwierdzenie dostarcza się w formie pisemnej;

zmienia się chwila otrzymania oświadczenia woli;

doprecyzowano domniemanie pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Operator będzie musiał jedynie wysłać odpowiedź w terminie 30 dni od dnia złożenia reklamacji.

Przy okazji przypominamy o nieoddzwanianiu na nieznane numery telefonów!

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na srodaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto